21 de març del 2007

Els cinc del patíbul

Acabo de llegir al diari que l’Institut Ramon Llull (sí, aquest que ara s'han fet la foto amb la Patti Smith (la meva idolatrada Patti!), Lou Reed i Laurie Anderson) està sospesant sis noms d’escriptors catalans per fer el discurs inaugural a la Fira de Frankfurt. A l’article, llegeixo, però, cinc noms. El sisè, deu ser “el tapat” que se’n durà el gat a l’aigua.

Els cinc genets de l’Apocalipsi són:




1. Quim Monzó
2. Joan Francesc Mira
3. Carme Riera
4. Pere Gimferrer
5. Baltasar Porcel

Enllaçant amb el post darrer i si hagués de fer de bruixot-gurú, i considerant el meu inefable sisè sentit (el femení; o sigui, l’inexistent); votaria per la Carme Riera. I perquè? Perquè és l’única dona de la llista, és mallorquina i escriu de conya. Entre els 10 llibres principals (jo tinc llistes de principals per tot: escriptors, llibres, pelis, postres, racons de món, actors o actrius, cançons, don...uts, etc.) tinc el seu Dins el darrer blau. Sé que a la majoria us plauria el Monzó (per transgressor, enfant terrible, irònic, modern,...). Però dels cinc no s’ho mereixeria com ella.
Penso.

Tot i que posats a dir, qui s’ho mereixeria seria en Mira. Un paio entranyable, que escriu molt bé i que és un baluard enmig de la València pepera, aquesta que ara tampoc deixarà que es veig TV3, suposo perquè parlen en idioma estranger. Però és qui menys números deu tenir, per poc mediàtic. Més possibilitats li veig al Porcel, per la seva tasca “escaladora” a l’Instut Català de la Mediterrània, el seus articles proconvergent a La Vanguardia, la seva charme i els seus contactes polítics d’alta volada. Però personalment, jo el fotaria a la bassa directament. No el suporto. Ni a ell ni als seus escrits.

En Gimferrer, en canvi, sí que és un prodigi literari. Un rara avis de la intel·lectualitat del país. Llegiu Fortuny algun dia, si podeu. O el seu Dietaris. Si l’elecció es fa pel valor literari de l’autor, ell hauria de ser el primer. Però té en contra que és membre de la Real Acadèmia de la Lengua Española (glups!) i més raro que un gos verd. Sabíeu que faci fred o calor duu el seu inefable abric, guants i barret? Osti! Has pillat, nano.

I el Monsó, veí? Doncs el votaria per moltes coses, però no per aquest paper. Li he llegit quasi tot el que ha publicat i que consti que m’agrada (més com a contista que com a novel·lista). I independentment que el seu discurs faria que la gent es fixés més en els seus tics nerviosos que no en les seves paraules (em dol que li passi això, no és que me’n foti, eh?); crec que no està a l’alçada . Ara: de segur que si l’elecció fos per subscripció popular, se’n duria la palma i el palmó. Però no el meu vot.

És clar, que la llista parla de sis noms i jo n’he vist cinc. I el sisè? Podria ser l’Emili Teixidor (buennnnu, l’avi entranyable), la Isabel-Clara Simó (la feminista corrosiva), en Jaume Cabré (sí, senyoria),...

I vosaltres què en penseu? Qui serà l’afortunat/ada?


PS
Un moment, un moment,... ara que hi penso..., podríem votar tots perquè qui representés la literatura catalana en el discurs inaugural fos... fos el bloc de la Candela!!!, és clar. Segur que la noia, davant del Montilla, la canceller alemanya Angelina Melker i el president de la fira de Frankfurt, ensenyant alguns dels seus trapitos o els posts que tots pelgats ens estem autodedicant., se’n duria tots els elogis de la premsa mundial i posaria la catosfera catalana a l’alçada d’un campanar.

Voto per la Candela!

24 comentaris:

chamb ha dit...

no us feu il-lusions. Serà la Rosa Regás o el Juan Marsé.

Anònim ha dit...

Doncs pren nota de la teva recomendacio per llegir una mica de la Riera.

Joana ha dit...

Jo voto per la C. Riera, després en Mira i 3r per en Jaume Cabré.
A veure qui serà...
La Candela serà Honoris Causa, ben segur!:)

Joana ha dit...

Jo voto per la C. Riera, després en Mira i 3r per en Jaume Cabré.
A veure qui serà...
La Candela serà Honoris Causa, ben segur!:)

rhanya2 ha dit...

...i amb el meu idolatrat Lou a qui mai he aconseguit veure quan ha vingut a Barcelona...
Estic molt d'acord amb tu, Veí: Gimferrer o Riera, però també tinc molt clar que...

Voto per la Candela!

Montse ha dit...

Jo preferiria el Jaume Cabré, directament. El Mons, ja ho he dit alguna vegada, com a escriptor de conya, com a persona no puc amb ell.

A la Carme Riera només li he llegit Dins del darrer blau... hmmm, espera,espera... "Te deix amor, la mar com a penyora" és d'ella? si és així, també l'he llegit!

Montse ha dit...

Mons=Monsó

Viatger ha dit...

Imagino que si s'ha de donar categoria , potser ho farà el Gimferrer una mica mes arregladet. Ara per mi el Monsó ja m'està força bé, encara que no quedaria bé per a la galeria amb els seus estrabismes i tics.

gatot ha dit...

aisss veí, jo sempre la cago... però saps? diria que, si com és presumible, qui decideix és algú que ha fet estudis de "mercat".... el sisè hauria d'estar més en la línia de'n Ferran Torrent, que ja ha estat cinematografiat... i als USA això de fer versions bones d'històries i penícules europees els hi va molt!!!


Per cert..... quan es va fer aquesta llista... ja estava en vigor la llei de igualtat?

:P

petons i llepades culturals!

Anònim ha dit...

la carme riera m'encanta!
com m'encanta la candela!
però imaginar-me una escena amb les dues, per algun motiu se'm fa rar...

Otger Cataló ha dit...

Candela de carrer !!! de totes formes, tant xulita que és em penso que es quedaria tallada davant la Merkel i cia !!

Si haig d'escollir un dels cinc, però em quedo amb en Gimferrer !!

Clint ha dit...

En Monsó, estic amb tu, no crec que se li entengues massa.
La Carme Riera, a mi no em va agradar massa tot i que me l'havien recomanat com ara tu.

El que esta clar és que no hi anirà cap que sigui convergent, això segur...tant com que no li deixarien un micro a la Clara-Simó ves no diguès alguna veritat...

Mikel ha dit...

espero que no sigui en Mons ... com a escriptor no en tinc queixa pero em posa nervios veure´l per la TV.

yrun ha dit...

M'encanta la Carme Riera, i el Quim Monzó i la Isabel-Clara Simó...

Encara que estic d'acord amb tu, crec que el Monzó a un discurs... Seria molt forçat no?
No per bon escritor, que m'encanta! sI x aixo que comentaves tu...

I entre la CArme Riera i la Isabel-Clara Simó... Buff! No puc triar!

Puji ha dit...

Jo voto la Candela amb una condició: que no apareixi cap foto del Montilla en boles al blog, per favor per favor!

Oriol ha dit...

sempre millor veure la Candela que el Monzó, està clar.

Alepsi ha dit...

La Candela té tot el meu recolzament! xDDDD

Anònim ha dit...

Jo faria estil Eurovisión, enviem algú que ho enfonsi tot... al Torrente, que ni és escriptor ni és català, però quedaria de conya. Su re a lis me, com diria el Dalí.
Si ha de ser votació seriosa... la Candela, clar :)

Candela ha dit...

JAJAJAJJAJAJAJAJ JAJJAJA

GRÀCIES VEI, ETS L'(H)OSTIA!!!!

El veí de dalt ha dit...

Chamb,
em sembla que no.

Palimp,
seria un honor que ressenyis una obra de la riera que t'hagi recomant. Per fer-t'ho fapcil, llegeix "L'estiude l'anglès", la seva darrera novel.la, molt breu, molt curiosa, molt sorprenent.

Joana,
per dos cops, ho reafirmo.

Violette,
je suis avec toi.

Arare,
el "Te deix amor", també és d'ella. Una història que a tu et deuria encantar; com a mi.

Viatger,
veurem, veurem,...

Gatot,
el Torretnt m'és molt simpàtic i un tio que escriu bé. Qui lo sá.

Esteve,
i una CAndela Riera?

Edu,
sí, crec que es quedaria tallada...de fred!

Clint,
sí, que raji un pèl estaria bé.

Mikel,
no serà el Mons, ja veuràs.

Yrun,
doncs no triis i quedat amb totes.

Puji,
No! Que encara els d'Interviu ens farien unn "tapado" del reportatge.

Oriol,
Però veure-la .. en acció!

Alepsi,
yeah!

pd40
i què tal aquell paio de "És superfort!". Es deia Hosmann?

Cand(H)ela,
no et queixeràs de la propaganda...el pernil, per Nadal,, a taquets.

Anònim ha dit...

Hosmann és el dels àlbums de fotos :) Suposo que vols dir el Josmar. També estaria bé... amb el tanga, les botes i la caçadora de cuir XDDD

Albert ha dit...

Qualsevol dels quatre primers em sembla bé. De cada un en podem dir coses positives, fins i tot he llegit que THE NEW YORK TIMES ha comparat el Monzó amb en Kafka.

Robertinhos ha dit...

estic segur que la Candela sabria com fer-los donar la talla!

jo també voto per ella. I sino, pel Monzó!

Unknown ha dit...

Doncs jo voto per Andreu Carranza ;-)